Bijna in Bolivia! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu Bijna in Bolivia! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu

Bijna in Bolivia!

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

17 Juni 2013 | Argentinië, Salta

Dag lieve allemaal,

Het is een tijd geleden en ik weet dat iedereen graag foto´s wil, maar ik kan maar geen computer vinden met een SD kaart ingang en ik heb geen USB dingetje meegenomen voor mijn camera, dus jullie zullen moeten wachten...

Verder is alles hier uitmuntend, ben vorige week vertrokken uit San Rafael na nog gezellig een weekje met Claire (frankrijk) en Lauren (VS) te hebben gewerkt op de boerderij, en we zijn nog naar de cañon geweest vlakbij san rafael, was heel mooi. Zondag toch echt op weg en na heel lief te zijn uitgezwaait door iedereen kon ik mee in de vrachtwagen van Mauricio naar Cordoba capital. Mauricio bleek niet heel praatgraag, nog leek hij honger of een blaas te hebben, maar hij luisterde zowaar naar westerse muziek, waardoor ik niet 12 uur met cumbia door hoefde te brengen, godzijdank. Het was net alsof er een CD-tje van Greetje opstond, hij had zelfs Angie en David Bowie. Ben er wel achter gekomen dat ik later NOOIT vrachwagenchaffeuse wil worden, oersaai en oncomfortabel zijn wel de woorden van die 12 uur geweest. En langzaam dat het gaat, het was een dubbele vrachtwagen (twee grote containers dus) met 30 ton perziken en we deden dus 12 uur over zo´n 800 km, en zijn maar 1 keer gestopt, toen mijn blaas bijna ontplofte. Maar het was gratis (waarmee toch weer 50 euro werd bespaard) en om 3 uur ´s nachts stond ik in Cordoba. Ik was het na 12 uur al helemaal zat en dan te bedenken dat die man 5.500 km per week (!!!) aflegt.

Leuk gehad in Cordoba, weer een super aardige Couch surfer, Juan, rijkeluiskindje en student dus had mn eigen slaapkamer (met tweepersoonsbed, joepie!!) en eigen badkamer, met de beste douche van heel Argentinie, je kunt je niet voorstellen hoe fijn het was na 5 weken te douchen dmv water koken in een grote theepot, dat in een emmer te gieten met koud water en dan op mn hurken onder de emmer hangen, was echt fijn. Cordoba is trouwens prachtig, studentenstad met veel activiteiten, mooie pleinen, coloniale gebouwen echt een aanrader en bijna Europees. Ben ook naar de bios geweest voor het eerst sinds ik uit nederland vertrok, was ook fijn zeg. Dus ik weer helemaal tevreden en na 4 dagen naar Salta vertrokken met de nachtbus. Salta is mijn laatste stop in Argentinie (ik dacht er eerst over nog in Jujuy te stoppen, maar ben wel klaar voor Bolivie geloof ik) en na een nachtje door het onweer, onvoorstelbaar heb nog nooit zulk onweer gezien. Het was 1 uur ´s nachts en pikkedonker (onverlichte weg) in de semi-woestijn ver weg van iedere beschaving. Ik lag lekker te pitten tot ik wakker werd omdat er steeds iets flitste, ik dacht dat de gendarmerie weer vervelend was, maar het was de grootste onweerswold die ik ooit heb gezien. Iedere 30 sec lichtte de hele hemel op zo helder als daglicht en kon je de hele vlakte zien, terwijl er meerdere flitsen neerknalden op de bodem. Erg indrukwekkend en ben een halfuurtje bleven kijken voor ik weer ging slapen.

Eenmaal in Salta naar mijn Couchsurfer hier, die eigenaar is van een hostel. In het kort, ik slaap dus gratis in een hostel, omdat ik couchsurf (soms vraag ik me echt af hoe ik het toch weer doe) Salta is ook prachtig, je voelt dat je een stuk dichter bij Bolivia bent, mensen zijn 2 tinten donkerder, 10 cm korter en alles is een stuk goedkoper, ik ben dan ook nog maar 7 uur van Bolivie verwijderd... Kijk er naar uit om dinsdag of woensdag naar Bolivia te gaan, hoewel het wel raar is dat ik uit Argentinie weg ga en niet meer terug kom de komende tijd, tis toch een beetje thuis geworden ( na 3,5 maanden in argentinie!!) maar tijd om verder te gaan en Bolivia te verkennen. Ben van plan eerst richting Salar de Uyuni te gaan (je weet wel die grote zoutvlaktes) en daarna een rondje te maken. Heb gehoord dat de zoutvlaktes ongelofelijk koud zijn, hier is het heerlijk in salta (denk korte broeken weer) maar straks zit ik ok meer dan 3000 meter en iedereen die ik hier tegenkom die uit Bolivie komt is verkouden omdat het -20!!!! was ´s nachts in uyuni. Hoop dat mn neus er niet afvriest en dat mama´s zelfgebreide handschoenen bestand zijn tegen deze kou. Ga toch ook maar even een alpaca wol muts kopen voor ik ga...

Spannende dingen dus, maar eerst vanavond naar mijn laatste Argentijnse festival (festivals eigenlijk) vanavond is er iets met Gaucho´s (Soort argentijnse cowboys) en morgen is het gran dia de patria (grote dag van het vaderland) weet me joost niet meer waar het precies om ging, en de meeste mensen hier ook niet, maar iedereen heeft een dag vrij, er is een parade en ´s avonds muziek.

Veel liefs, voor de laatste keer uit Argentinie.

PS, denk dat ik minder internet ga hebben in Bolivia.

  • 17 Juni 2013 - 08:14

    Eveline:

    Mooi verhaal weer! En spannende avonturen... Grappig dat Argentinië nu een soort thuis geworden is. Ik ben benieuwd hoe Bolivia zal zijn. Kus, Mamma

  • 17 Juni 2013 - 09:05

    Marijke Rodenburg:

    Hoi Pauline,
    Wat een geweldige reis maak jij en wat zul je er enorm veel van leren, wauw!
    Ik wens je nog veel plezier en blijf gezond, liefs van je tante Marijke

  • 17 Juni 2013 - 11:26

    Antonius Smolders,:

    Pauline: het was weer een bijzonder avontuur, om nooit te vergeten. Je voelt straks wel aan wat de toekomst je gaat brengen. Een schat aan belevenissen.
    Liefs.
    Bolivia wacht op je. Beleef het naar gevoel en inzicht.
    Groetjes.
    Opa en Oma.

  • 17 Juni 2013 - 11:59

    Jos Rodenburg:

    Wat een mooi reisverslag heb je weer geschreven ongelofelijk !Een avontuurlijk leven in Argentinië achter de rug.Nu op naar Bolivia.Zorg maar voor wat betere kleding ivm de te verwachte kou.Leve de
    gebreide handschoenen van je Moeder.Gtoet en liefs Oma Jos.

  • 17 Juni 2013 - 19:37

    Leonie:

    Hey Pauline, ik lees alles hoor! Het klinkt weer super cool enzo, nog veel plezier en tot november!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Salta

Pauline

Actief sinds 10 Juni 2011
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 61488

Voorgaande reizen:

09 Januari 2013 - 21 November 2013

Pauline in Zuid Amerika

24 Juni 2011 - 22 December 2011

Pauline in Noord Amerika

Landen bezocht: