Op de thee bij Tanja - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu Op de thee bij Tanja - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu

Op de thee bij Tanja

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

14 Oktober 2013 | Colombia, Medellín

Dag lieve mensen,

Ik ben nu in Colombia, gezellig bij tanja op de thee (zo heet dat nederlandse kind bij de FARC toch?) nee hoor grapje, colombia is heel leuk en ik zit niet bij de Farc. na Cuenca in Ecuador ging ik door naar baños een relaxed stadje in de bergen naast een enorme actieve vulkaan, met thermosbaden enzo, heerlijk gerelaxed daar met Ciska en William uit Alkmaar waarmee ik ook gewerkt heb in Noord Peru. Was heel gezellig, we hebben eigenlijk niet veel anders gedaan dan rondhangen en kaartspellen spelen, maar was wel fijn om even helemaal te relaxen. Ik ging daarna weer alleen verder naar Quito, want ik begin een beetje haast te krijgen om 26 oktober in Brazilie te zijn want........ Mijn lieve vriendinnetje Linda komt me vergezellen voor de laatste drie weken! Leuk he? Ik vind het echt leuk om iemand van thuis te zien en een beetje een idee te geven van zuid amerika! (en ze kan natuurlijk kaas meebrengen !) Maar daardoor heb ik een beetje haast om haar op te halen van het vliegveld in Manaus, een miljoenenstad midden in de Amazone.

Anyways, Quito dus, een grote stad in de Andes en een leuke plek voor een paar dagen. Ik kwam natuurlijk weer laat aan en na een flinke zoektocht mijn hostel gevonden en wie loop ik tegen het lijf... mahmoud en blandine met wie ik in mei (!!!) in Argentinie mee gewerkt heb en die zo lief waren hun knuffelschaap aan mij te lenen om mee te knuffelen `s nachts. Was heel leuk om ze weer tegen te komen na zoveel tijd en we hebben lekker bijgekletst voordat zij de volgende dag terugvlogen naar Frankrijk. Die zaterdag ben ik met een aantal mensen van het hostel naar de evenaar gegaan, vlakbij quito loopt de evenaar namelijk, maar het is ook de plek die het verste van de aardkern ligt omdat het zo hoog ligt (en op de evenaar) er zijn twee plekken waar je heen kunt gaan, het oude monument waar ze in 18zoveel dachten dat daar de evenaar lag en er een grotesk monument op hebben geplant. Of je kunt naar de echte evenaar gaan en daar allerhande leuke proefjes doen, dat hebben we dus gedaan. Zo kon je zien dat aan weerszijden van de evenaar het water linksom of rechtson wegdraait de afvoer in, terwijl het op de evenaar recht naar beneden valt! Was heel grappig, en we deden nog wat andere lollige dingen. Oeh en mama, ze hadden er heel veel cavia`s, wel om op te eten vrees ik, want geroosterde cavia is heel populair in ecuador, maar dat heb ik niet gedaan natuurlijk, moest steeds aan bob en jaap denken, de stakkers. Na een gezellig (heeeet! op de evenaar, de zon verbrand je in 10 seconden) gingen we weer terug en hebben we nog even een biertje gedaan.

De dag erop ben ik naar de grens van Colombia vertrokken, zo`n 5 uur van quito, ging zoals gewoonlijk heel makkelijk, stempeltje in Ecuador en stempeltje in Colombia en klaar! Ik begin al aardig wat stempels te verzamelen! Daarna door naar het volgende dorpje, het is toch altijd grappig hoe de andere kant van de grens altijd weer een tikje anders is! Daar een bus geregeld naar Cali, een stad die bekend staat vanwege de salsa en een goede tussenstop is, want al gelijk werd mij duidelijk dat de afstanden enorm zijn in colombia, het is net zo groot als frankrijk, spanje en portugal samen. `s ochtends heel vroeg gearriveerd in cali in een hostel dat mij aangeraden was door vrienden en ik kwam gelijk 5 vrienden tegen van la paz en peru, dus dat was heel gezellig! Het hostel was geweldig, 5 dollar per nacht, met een heerlijke woonkamer en een zwembad en enorme keuken, dus ik heb voor het eerst in maaaanden weer eens gekookt, pasta natuurlijk! Verder ook lekker gerelaxed helaas wel tussen de insecten, die nemen steeds meer toe :( de insecten hier bestonden uit een belachelijke hoeveelheid muggen, enorme nachtvlinders (echt, het was net een vogel) en kamikaze kevers, die vleugels hadden maar die niet echt konden besturen en dus constant in je haar of je eten belanden....

Verder is colombia heel leuk, ik voel me heel veilig. Er wordt natuurlijk veel gezegt over colombia en de farc enzo, maar al een aantal jaren is het heel veilig en zitten de guerillas alleen nog midden in de jungle waar je als toerist toch niet komt. Er is wel veel politie op de been en ze checken iedere bus heel goed, mijn eerste bus werden alle paspoorten ingenomen voor een check en de twee bus moesten we door een drugstest waarbij iedere tas werd doorzocht en ze zelfs even goed in de chipszak van mijn buurman keken. Dankzij mijn blauwe ogen hoefde ik mijn tas niet leeg te halen (joepie! weer 10 kilo gesmokkeld ;)) maar de politie is heel beleefd en vriendelijk en niemand schijnt het echt erg te vinden, al die controles. Toen de guerillas nog heel actief waren konden mensen namelijk niet met de bus, alleen heel af en toe vertrokken en konvooien naar andere steden, dus veel mensen zagen hun familie heel lang niet dus zijn allang blij dat ze nu kunnen reizen. Verder is colombia heel georganiseerd, Medellin heeft een prachtig metro systeem, alles is schoon en netjes en de wegen zijn prima, heel anders dan ik me had voorgesteld dus. Maar het beste hier zijn de mensen, zo ontzettend vriendelijk! Mensen komen de hele tijd een praatje maken, zijn oprecht geinteresseerd, babbelen even met je in de winkel, vragen waar je vandaan komt. Mijn busmaatje naar Medellin vroeg me tijdens de eetpauze zelfs of ik iets wou eten en na een typisch gerecht van Arepas (maispanenkoeken) met boter, kaas en een kop warme chocolademelk was hij bijna beledeigd toen ik mijn eten wou betalen, nee hoor dat deed hij!Ze zijn ook weer een stuk van de tropische levensstijl, net als in brazilie, veel van het leven vind op straat plaats, in parken met muziek, dans en een biertje waar mensen gezellig keuvelen of voetbal kijken. Colombia speelde vrijdag tegen chili om zich voor het wk te kwalificeren en stond met 3-0 achter na de eerste helft, maar die werd omgebogen naar 3-3 genoeg voor het wk en het was net alsof ze het wk al gewonnen hadden, iedereen klappen en fluiten en alle auto`s met de toeter aan door de straat!

Ik zit nu in Medellin met weer een hele aardige couchsurfer (wat een geweldige site is dat!) waarmee ik naar een feestje van zijn vrienden ben geweest, de hoeveelheid verjaardagen van compleet onbekenden die ik heb bezocht is echt ongelofelijk, maar was ontzettend gezellig. Word nogsteeds wel moe als ik de hele dag in het spaans klets, dus die avond helemaal kapot en toen zelfs de hele nacht in het spaands gedroomd, a first! Verder gisteren naar El Poblado geweest, het feestdistrict in Medellin, een paar biertjes gehad en een grandioose en geweldige hotdog gehad (hot dog, salade, guacamole, mosterd, majo, chips, gesmolten kaas en een ei! Vandaag een beetje rondgelopen door het dagelijkse leven. probeer ook wat fotos te maken, want geloof niet dat ik er veel heb van colombia haha, ik ga steeds minder foto`s maken vrees ik....

Helaas ga ik wel na een paar gezellige dagen in Medellin gelijk door naar Venezuela want helaas is Colombia nogal prijzig, en dan vooral de bussen. Wel jammer, want had graag de noordkust willen zien (vooral cartagena) maar als ik via die route naar venezuela ga komst het me alleen in bussen al 100 dollar meer, en qua overnachting en eten is dat ook de duurste plaats van het land. Venezuela is nu juist heel goedkoop omdat er een mega inflatie gaande is. De dollar is officieel vastgezet op 1 dollar = 2.3 bolivares fuertes, maar op de zwarte markt kun je er wel 44 (!!) bolivares voor krijgen, waardoor alles spotgoedkoop is. Ik moet wel wc papier meenemen, want dat schijnt op te zijn..... Maar heb ook veel zin in Venezuela, het schijnt een prachtig land te zijn, met prachtige stranden, tafelbergen en watervallen. Ik ben ook wel benieuwd om een socialistische staat in het echt te zien en wil graag naar het mausoleum van Chavez!
Vanuit Venezuela kan ik ook de bus nemen naar Manaus in Brazilie om Linda van het vliegtuig af te halen en dan gaan we samen op avontuur door Brazilie om samen terug te komen in Nederland de 21e van november. Het is bijna eng hoe weinig tijd ik nog heb, aan het begin en zelfs tot recent leek het zo`n grote hoeveelheid tijd dat je niet denkt dat het ooit ten einde komt. Begin nu weer een beetje te denken, jeetje ik ga zo naar huis en moet een baan zoeken enzo. Allemaal nare gedachten haha dus ik ga me proberen te focussen op het laatste stuk van de reis en al het moois en dan later te denken aan nederland. Ik vind het natuurlijk leuk om iedereen weer te zien, maar had liever dat ze me hier kwamen opzoeken dat dat ik terug moet naar nederland...

Nou ja, we zien wel hoe het gaat en ik zal wel blij zijn als ik een broodje kaas of filet americain kan eten! En zuurkool met rookworst!Maar niet als het zo regent als de afgelopen dagen, t zag er niet erg aanlokkelijk uit...

veel liefs uit Colombia! Kussen

• 14 Oktober 2013 - 07:20

Eveline:

Leuk uitgebreid verslag! Veel plezier nog deze laatste weken.

• 15 Oktober 2013 - 16:49

Jos Rodenburg:

Wat een groot en uitgebreid verslag.Haast te veel om me voor te stellen wat jij een pracht
    van een tijd hebt gehad de laatste weken.Je gaat dus nu weer naar Venezuela.Waarschijnlijk
    zal je dus je vriendinnetje Linda weer zien!Mooie gelegenheid om over van alles bij te praten
    en samen nog een leuke tijd door te brengen.Waar is de tijd gebleven,niet te geloven dat je
    er alweer over denkt hoe het zal zijn om weer thuis in Groningen te zijn.
    Geniet er nu dus dubbel en dwars van en probeer het nog maar uit je hoofd te zetten.
    Ik wens je een fijne voortzetting van alles wat je nog kan beleven.
    Groetjes en liefs.Oma Jos

• 16 Oktober 2013 - 14:11

A.J.Smolders:

Je mooie reisverslag heb ik beantwoord via je email.
    Een mooie voortzetting met je vriendinnetje
    Linda.
    Geniet tot het uiterste.