Chavez vive! - Reisverslag uit Santa Elena de Uairén, Venezuela van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu Chavez vive! - Reisverslag uit Santa Elena de Uairén, Venezuela van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu

Chavez vive!

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

22 Oktober 2013 | Venezuela, Santa Elena de Uairén

Dag lieve luitjes.

Ik dacht ik stuur maar even een berichtje, want denk dat ik een tijdje offline ga zijn (eigenlijk ben ik al vrij offline, want deze verbinding gaat als een slak, ben al 27 min bezig...)

Ik ben dus in Venezuela, na alle horror verhalen over de grens niet overkomen of ontvoerd te worden blijkt alles heel erg mee te vallen. Vanuit Medellin vertrokken naar de grens. Die dag was sowieso niet een topdag want in de ochtend was ik in het centrum al bijna tegen een lijk aangelopen dat net in een bodybag werd geritst, een dooie junkie, maar toch niet erg fijn om te zien. Daarna ´s avonds dus de bus in en we waren de stad nog niet uit of de bus begaf het... na 2 uur wachten konden we in een andere bus weer op pad. ´s middags bij de grens aangekomen, was een eitje, stempeltje hier, stempeltje daar en ik stond in Venezuela zonder ook maar 1 vraag of tassencontrole! Wel veel politie checkpoints hier overal, varierend tussen doorrijden, paspoort laten zien of allemaal eruit alle tassen eraf en openen maar! Maar ja, dat hoort er bij en iedereen doet het ook zonder te mokken, maar je loopt wel de nodige vertraging op. Zo kwam ik om kwart over 7 in de avond aan in San Cristobal, en was de laatste bus naar mérida net vertrokken, dus dan maar daar slapen. Overigens in Venezuela heel goedkoop, maar je moet wel dollars meebrengen! De dollar is namelijk door de overheid hier vastgezet op 1 dollar = 2.3 Bolivares Fuertes. Maar aangezien iedereen dollars wil (anders kun je niet reizen, goederen importeren etc.) is de dollar nu 42 bolivares waard!! Toppie dus voor alle reizigers.

Verder voel ik me superveilig hier, na alle horrorverhalen blijken venezolanen gewoon lieve rustige en nieuwschierige mensen te zijn. Ze zien hier heel weinig toeristen (ik heb er 3 gezien tot nu toe) dus als ze je zien komen ze vragen hoe het met je is, of je Venezuela leuk vind en of je ze kunt helpen met hun engels. Ze helpen je ook veel met hostels zoeken, de juiste bus instappen en ze noemen je de hele tijd schatje of lieverd. Zelfs de politie mannen bij de vele checkpoints zijn heel beleefd en vragen vaak nieuwschierig waar je vandaan komt en of het er koud is (ze denken dat Nederland een soort alaska is geloof ik) Voel me dus prima en veilig en het land is prachtig, dus meer mensen zouden moeten komen. Het landschap is echt ongelofelijk een mix van jungle, kust en bergen. Ik heb wel de Andes achter me gelaten (snif snif) maar zit nu tussen de tafelbergen en watervallen, dus weinig te klagen!

Verder vind ik alle socialistische posters prachtig! Het enige dat je hier echt merkt van het socialisme is dat alle openbare diensten heel goedkoop zijn, zoals telefoondiensten, de post, gas en vooral benzine, je betaalt hier ongeveer 1 dollar voor 20 liter benzine! Verder merk je het door alle prachtige posters en graffiti, waar vooral chavez op staat, maar nu ook maduro, de nieuwe president. Het veranderen van Venezuela naar een socialistisch land wordt hier la lucha genoemd (het gevecht) en daar hangen allemaal posters voor. Ook hebben ze een lichtelijke obsessie met Bolivar, de bevrijder van Zuid America. Hij heeft hier in ieder dorp een standbeeld, een stad die naar hem heet, het geld heet bolivares en het land heet republica bolivariana de venezuela. Machtige man dus! Maar verder praten mensen hier niet heel veel over politiek en is eigenlijk ieder land in zuid amerika belachelijk patriotistisch en zag je in bolivia en argentinie ook overal posters met presidenten en rare slogans.

Ik ga woensdag door naar Brazilie (ik besefte me vandaag ineens dat ik dan weer portugees moet praten, arg veels te moeilijk) om naar Manaus te gaan om Linda te ontmoeten en dan gaan we lekker op de amazone dobberen.

Het kan dus zijn dat ik een tijdje offline ben, no worries!

liefs

• 22 Oktober 2013 - 11:26

Antonius Smolders:

Hallo Pauline.
    Die ervaring toch nog even meegenomen. Strubbelingen voor je waren er genoeg.
    Zowel de harde werkelijkheid als de verdere indrukken die die op je afkwamen.
    Even waren er moeilijkheden betreffende het ontvangen van je reisverslag . I.v.m. onderhoud, gaf men geen contact aan. Maar ik ben er gelukkig uitgekomen. Woensdag zak je af naar Manus om Linda op te halen en het Portugees als taal even te slikken. Dan een heerlijk samen zijn in het Amazone gebied. Dat met alle voorzichtigheid het dobberen jullie veel genoegen zal geven.
    Groetjes.
    Opa en Oma