In het land van de Inca neus - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu In het land van de Inca neus - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu

In het land van de Inca neus

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

18 Augustus 2013 | Peru, Cuzco

Ja ik weet het, ik heb een lichte obsessie met neuzen, maar het is echt waar dat peruanen een enorme inca neus hebben. Zoek maar eens een plaatje van een inca, en kijk eens naar die neus!

Anyways, ik ben dus in Peru! De laatste dagen in Bolivia waren prima, nog een tijdje in het hostel rondgehangen, de laatste dingen geregeld en eindelijk naar de dokter geweest. Ik heb namelijk al 5 weken een hoest die maar niet echt beter wordt en ze hebben een gratis consult voor buitenlanders dus ging ik maar eens langs. Het blijkt dat ik door de hoogte wat vocht in mijn longen heb, verder niet ernstig want er is geen ontsteking, maar ik blijf dus wel hoesten tot ik naar beneden ga (wat nog wel even kan duren vrees ik) Maar toen was het toch echt tijd mijn geliefde La Paz achter te laten en naar het titicaca meer te gaan. Ik denk dat ik het uitzicht het meest ga missen, La Paz ligt in een dal door twee kanten omgeven door hoge klif achtige bergen, waar een hele stad tegenop is gebouwd, El Alto. De weg naar het hoogplateau is ongelofelijk steil, maar prachtig. Aan de andere kant van de vallei ligt de mooiste berg ter wereld, de illimani enorm groot met een witte top en vrijwel altijd zichtbaar vanuit het centrum van La Paz. Ook ga ik al mijn lieve collega's en de lieve mensen in de keuken van het hostel missen, vooral Ellie, mijn keukenvriendin. Ellie doet altijd de afwas en is een lief Boliviaans vrouwtje dat altijd met een enorme bal coca bladeren in haar mond vraagt hoe het met me gaat. Ze noemt me Senorita pauline.

Maar onderweg naar Copacabana aan het titicaca meer werd ik ook nog getrakteerd op veel moois, zo kon ik de bergen illampu en huayna potosi zien en het glinsterende titicaca meer. Het schijnt dat door de hoogte (het meer ligt op zo'n 3800 meter) het water meer glinstert. Na aangekomen te zijn in copacabana even naar de markt geweest voor avondeten, en ik kan me er nog altijd over verbazen dat toeristen liever een rare dure pizza eten dan even naar de markt te lopen. Ik kocht een Silpancho (denk superdunne schnitzel) met een gebakken ei, rijst, frietjes en een slatje met bieten, vergezelt met een kopje soep en een glas met een soort van kruidnagel drankje voor de gehele prijs van 8 bolivianos, zo'n 80 eurocent....
De volgende dag ging ik naar Isla del Sol, het grootste eiland in het meer en erg belangrijk in de inca mythologie en in de huidige religie van de meeste andes volkeren. Er werd geloofd door de inca's dat de zonnengod, de belangrijkste god, daar geboren werd en vanuit daar op zoek ging naar een vestigingsplaats voor de inca's wat uiteindelijk cusco werd. De aymara en andere andes religies geloven dat er 4 belangrijke energiepunten zijn op aarde, 1 in mexico, 1 vlakbij Cusco, 1 op isla del sol en nog 1 die ik ben vergeten... anyways, het is een mooi eiland met wat ruines en een heilige rots in de vorm van een puma. Heb een wandeling gedaan van 15 km naar de andere kant van het eiland, was nog best steil en op meer dan 4000 meter is niets makkelijk, maar het was een prachtige wandeling.

De volgende dag op naar Peru, net Guy een israeli die ik in La Paz al tegen was gekomen en twee nederlandse meiden. De grens over was zo gepiept, moest wel 2 euro boete betalen want ik was 1 hele dag te lang in Bolivia gebleven haha. En nu dus in Peru, het verschil met Bolivia is wel groot Peru is een stuk minder arm (maar nog steeds arm) en vrijwel alle traditionele kleding is verdwenen, helaas. Het is trouwens opmerkelijk hoe creatief mensen zijn in armoe. Wil je bijvoorbeeld een sapje kopen dan hebben de verkoopsters een aantal glazen glazen waar je uit kunt drinken terwijl je bij het kraampje staat, daarna wassen ze het even af en klaar voor de volgende. Mocht je het toch on-the-go willen dan gieten ze het in een boterhamzakje, rietje erin, knoop erin en tadaaa. Vandaag op de markt ook weer mooi, voorin de markt heb je de verkoopstalletjes, met de blender afdeling, waar ze fruitsapjes blenden en dan achterin de markt heb je het eet gedeelte, waar je heel goedkoop kunt eten. Je deelt een tafel met allerlei andere mensenm het bestek zit in een grote bak midden op tafel en je deelt alle saus en garnering. Heb vandaag heerlijk stuk rib met pasta gehad.

Ik begin wel eindelijk het idee te krijgen dat ik alle rare zuid amerikaanse systemen een beetje doorkrijg. Zo moesten we gisteren uit onze bus in Puno om een nieuw ticket te halen (het oude was blijkbaar niet voldoende) wat een rij inhield waarin die mevrouw een identiek ticket voor iedereen uitprintte, daarna moest je dan nog 1 sol betalen voor het recht om het busstation te gebruiken, waarvoor je dan weer een sticker op je nieuwe ticket kreeg. 1 stakker deed het in de omgekeerde volgorde waardoor hij nog een keer de sticker moest kopen. Het zijn dat soort rare dingen die Zuid Amerika nou zo leuk maken.

Wat de plannen betreft, blijf ik nog een paar dagen in Cusco, heb wat vrienden die hier nu ook zijn en ga daarna naar Machu Pichu waarschijnlijk donderdag of vrijdag en daarna naar Arequipa in het zuiden.

Veel liefs uit Peru!

  • 19 Augustus 2013 - 09:05

    Marijke Rodenburg:

    Hoi Pauline, prachtig!! Sanne heeft ook de Machu Pichu gelopen en verder ken ik de beelden die je beschrijft ook van de verhalen van mijn beide dochters. Wat geweldig, dat je zo'n lange reis kunt maken en hoeveel wijzer je thuiskomt dan je weggegaan was...

    Veel plezier nog!

    Liefs, Marijke

  • 19 Augustus 2013 - 11:26

    Antonius Smolders:

    Hoi Pauline.
    Met veel moeite heb ik je reisverslag kunnen openen. computer is stuk. Moet nu een nieuwe kopen. Ik heb niet veel kunnen reageren
    Belangrijk is dat je het stelt. Bolivia was voor je toch een belevenis. Je heb kunnen genieten van lieve mensen en een schitterende natuur. Nu Peru. Van mij altijd een grote belangstelling. Wat je bezoeken gaat zal je verbaasd doen staan en zeer leerzaam. EEN PRACHTIGE CULTUUR DIE DOOR DE SPANJAARDEN PRAKISCH IS VERNIETIGD EN HET GEJATTE GOUD WAARVAN OOK VEEL OP DE ZEE BODEM LIGT. TE VINDEN IS IN DE PRACHTIGE SPAANSE KATHEDRALEN.
    geniet VAN DEZE PRACHIGE CULTUUR EN NEEM DE TIJD.
    WAT BETREFT WAT VOCHT ACHTER DE LONGEN, iK HEB HIER VOOR PLASPILLEN GEKREGEN ZO GING MIJN HOEST WEG.
    Het medisch hulpmiddel "tabletten" middel heet: furosemide Sandoz 40 mg. Een las tablet per dag.
    Liefst in de morgen vroeg met water in nemen. Veel vocht drinken. maar kijk goed uit. en gebruik bij uiterste geval en dat is gelukkig niet nodig. Geniiet met volle teugen. Maak veel foto's voor je persoonlijk reis archief. Je komt er niet elke dag. Liefs. Opa en Oma.

  • 19 Augustus 2013 - 17:42

    Jos Rodenburg:

    Hey Pauline,
    Alweer een prachtig reisverslag.Peru zal je wel weer heel wat te bieden hebben.
    Je gaat nu naar de Machu Pichu met vrienden en daarna dus naar het zuiden
    richting Arequipa,ik heb geen idee van die afstand daar naar toe!Tot nu toe zijn
    jouw ervaringen in Peru positief,wel jammer schrijf je,dat de traditionele kleding
    aan het verdwijnen is.IK begrijp is het in Peru geen kostbare zaak om eens
    lekker uit eten te gaan,goedkoper kan het niet!Hoop dat je geen last meer hebt
    van je gehoest,maar Opa heeft je al verteld hoe je dat kan oplossen!!
    Vooral VEEL drinken! Een mooie en avontuurlijke reis wens ik je toe en heel veel
    liefs.Oma Jos,


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Pauline

Actief sinds 10 Juni 2011
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 61300

Voorgaande reizen:

09 Januari 2013 - 21 November 2013

Pauline in Zuid Amerika

24 Juni 2011 - 22 December 2011

Pauline in Noord Amerika

Landen bezocht: