De tandarts driedaagse - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu De tandarts driedaagse - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu

De tandarts driedaagse

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

22 Mei 2013 | Argentinië, San Rafael

Dag allemaal,

Reizen is niet altijd spannend, iedere dag iets nieuws en altijd nieuwe ervaringen, soms moet je een dagje de was doen, dingen regelen of heb je geen enrgie en kijk je een dagje domme spaanse series. En soms moet je, net als thuis, naar de tandarts. Ik liep namelijk al 4 maanden rond met een gaatje, dat ik ontdekte twee weken nadat ik Nederland verliet (dat is echt een thema, overkomt me altijd, de volgende keer ga ik een week voor ik op reis ga bij de tandarts langs) en t begon toch ook wel pijnlijk te worden en de tand werd een beetje broos (kon het gaatje voelen) en aangezien ik dagelijks op een steentje op botje bijt hier, moest het toch gefixed worden. Tis trouwens ongelofelijk hoeveel botjes en steentjes er in dingen zitten hier! Ik twijfelde eerst in Chili of ik het daar wou doen, de tandartsen zijn goed, maar duur! Dus dan maar in Argentinie, want ga toch echt niet naar de tandarts in Bolivia. Als je naar het openbare ziekenhuis gaat hier, is het gratis, maar die hebben een wachtlijst van twee maanden, dus dan maar naar een prive tandarts. Kevin en Agos, de mensen waarbij ik verblijf raadden me eentje aan, die ook een vriend van hen is en dus het ´zwart´ kan doen, zodat ik alleen voor de vullingen betaal en niet voor het consult.

Wat blijkt nou, zo snel gaat het allemaal niet in Argentinie. Ik kon maandag terecht om 8 uur ´s avonds, rare tijd, maar dat komt door de siesta, en dus werken mensen door tot 9. Dus ik dacht, hoppa daar gaan we, maar nee hoor, de tandarts heeft een uur tegen me aan lopen lullen over hoe Nederland is, hoe mijn reis is, wat vind je van Argentinie, is het beter dan Chili, hoeveel verdient de gemiddelde nederlander elke maand etc. En daarna ´medische´ vragen zoals, heb je hepatitis, doen je nieren het goed, wat was je bloeddruk de laatste keer (weet ik veel) en allerhande rare medische vragen waarop weinig mensen zo het antwoord weten geloof ik. Daarna keek hij drie seconden in mijn mond, zonder dat haakje (joepie, ik haat dat haakje) en zei, ja ja drie gaatjes, die gaan we vullen. Morgen. Pff dus omdat die vent zo lang had lopen lullen had hij geen tijd meer om iets te doen, dus moest ik de volgende ochtend om 10 uur terugkomen.
De volgende dag gelukkig niet een half uur gelul, en kreeg ik verdoving (zo he, goed spul, ik voelde 12 uur lang mn mond niet) en begon hij te boren. Alles is een beetje ouder en anders dan thuis, zo stonk de boor enorm, had ik 5 uur lang een smerige smaak in mn mond, kreeg ik een servetje om mn mond schoon te houden en maken ze de pasta voor de vulling zelf en polijsten ze daarna niet, waardoor de gevulde kies nu een beetje aanvoelt als het maanoppervlak. Nou ja, twee kiezen gedaan en nadat ik een compliment kreeg over mijn prachtige ogen zei hij, morgen gaan we verder.... Dus nu ben ik aan het wachten op de toch hopelijk laatste behandeling door deze tandarts, die meer geinteresseerd is in mijn ogen dan mijn kiezen.

Dan hopelijk ook weer aan de slag met de schuur, want de andere wwoofers zijn er niet meer sinds maandag en alleen kan ik geen schuur bouwen, maar vandaag zou er een nieuw Frans meisje moeten komen. De afgelopen dagen waren dus vrij relaxed want er was niet veel meer te doen dan de dieren eten geven en het huis een beetje aan kant houden. Denk dat ik over anderhalve week verder trek, dan is er een vrachtwagen waarmee ik gratis mee naar cordoba kan, dat zou me toch week 50 euro schelen, want de bus is niet goedkoop in Argentinie.

Nou, dikke zoen aan iedereen, hoop dat alles goed is. Hoe is het weer daar? Hier vallen de blaadjes eindelijk van de bomen, en ´s nachts is het koud, amar overdag nog lekker 18-20 graden :)

  • 22 Mei 2013 - 16:39

    Jos Rodenburg:

    Hoi,Pauline
    Drie dagen naar een praatzieke tandarts dat was dus weer een nieuwe ervaring!de verdoving
    heeft goed gewerkt begrijp ik,gelukkig maar, want zonder verdoving bij een vreemde tandarts
    kan je van alles beleven.Je hebt weer een leuk verslag geleverd,altijd boeiend zoals je schrijft.
    Wens je verder nog een paar leuke werkdagen ook bij het bouwen van de schuur.Fijn dat je
    een lift kan krijgen van een vrachtwagen,lekker goedkoop ook! Tot de volgende keer en ik
    wens je nog veel mooie avonturen.Groet en liefs OmaJos.

  • 22 Mei 2013 - 18:05

    Eveline:

    Leuk om je even te spreken vanmiddag via de chat. En een mooi verhaal! Schrijven gaat je goed af. Niet zo vreemd natuurlijk :). Gelukkig zijn de gaatjes weer gevuld en kun je weer onbekommerd verder. Liefs! Mamma

  • 22 Mei 2013 - 19:52

    Linda:

    Lieve Pauline,
    Ik heb eindelijk al je verhalen gelezen, superleuk :) Ik had natuurlijk wel al wat meegekregen, maar wat een avonturen beleef je toch weer! Heerlijk om te lezen dat het zo goed met je gaat! Ook al heb je af en toe een dipje misschien, blijf genieten!!
    Liefs en een dikke knuffel xxx

  • 23 Mei 2013 - 15:12

    Atonius Smolders:

    Hallo Pauline.
    Gelukkig is die ellende "tandarts" achter de rug. Wij waren blij weer iets van je te horen zeker in je mooie schrijf stijl. Een nieuw avontuur staat je weer te wachten. Je hebt vervoer met een vrachtauto kunnen versieren. Cordoba in het vizier. Dat ook dit toekomstige plan je mag bevallen.
    Wat het weer hier betreft : bar slecht. Guur en veel regen.
    Liefs en groetjes en vooral weer bedankt voor je mooie reisbrief.
    Oma en Opa.

  • 24 Mei 2013 - 15:52

    Toine Smolders:

    Hoi Pauline,
    Vanochtend ijs krabben van de autoruit; nee de lente is hier fantastisch! 10 graden en regen. Waarom mensen er voor kiezen om in dit land te wonen is me een compleet raadsel.
    Is alles nu voorbij met die tandarts? Ik hoop niet dat hij je per uur rekent; het loon mag dan lager zijn maar als hij 20 uur met je bezig is.... Zo zie je maar praatjes vullen wel degelijk gaatjes!
    Ben benieuwd naar nieuwe plaatjes, kan ik zien of de schuur ook waterpas staat.
    Veel liefs uit Groningen. Het wordt hier spannend, want de Friezen zijn in opstand gekomen....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, San Rafael

Pauline

Actief sinds 10 Juni 2011
Verslag gelezen: 644
Totaal aantal bezoekers 61486

Voorgaande reizen:

09 Januari 2013 - 21 November 2013

Pauline in Zuid Amerika

24 Juni 2011 - 22 December 2011

Pauline in Noord Amerika

Landen bezocht: