Leven in Santiago, Chili - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu Leven in Santiago, Chili - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu

Leven in Santiago, Chili

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

22 April 2013 | Chili, Santiago de Chile

Dag lieve mensen,

Ben nog steeds in Santiago, Chili, bevalt meer dan prima hier. Vorige week ben ik een paar dagen naar Valparaiso geweest, was prachtig, maar helaas was ik een beetje ziekjes (verkouden en griep) maar weer helemaal beter nu! Heb helaas niet zoveel van Valparaiso kunnen zien, dus ga misschien komend weekend met een paar vrienden. Tot die tijd vermaak ik me hier prima, veel lieve mensen ontmoet, dus allemaal gezellige dingen. Verder begin ik eindelijk een beetje ingeburgerd te raken in Chili, mijn Argentijnse accent is al een stuk minder en begin wat Chileense slang op te pikken. Voor jullie een korte les in belangrijke Chileense woorden:

Si, po = ja hoor, het woord po wordt heel veel gebruikt hier, je kunt het na iedere zin gebruiken claro, po is een soort van ja natuurlijk, no, po is meer nee natuurlijk niet ec.

Cachai?: snappie? Ook aan het einde van iedere zin te gebruiken

Cana: brakheid, of kater

Carrete: de chileense variant van fiesta, een feestje dus

Ya: meestal ok, te gebruiken aan het begin van iedere zin

Pololo/polola: vriendje of vriendinnetje (ik vind het een geweldig woord, klinkt zo grappig)

Te tinca?: Lijkt je dat wat?

En nog veel meer, maar deze zijn het meest gebruikelijk. Verder ben ik ook op de Chileense voedsel en drank toer geweest, zo heten hotdogs met tomaat, avocado en majo hier completos. Avocado (palta) zit hier trouwens in alles! Mijn favoriet is bife of lomo a lo pobre, een stuk vlees met frietjes, gebakken uien en een spiegelei. Qua drinken is Pisco hier favoriet (soort liqeur die enigzins naar rum smaakt) gemixt met cola (piscola) of als cocktail, Pisco Sour, heel lekker. Ook hebben ze hier een drankje dat Terremotos heet (betekend aardbeving) met een bpaald soort witte wijn, fernet (soort kruidenbitter), grenadine en ananasijs, klinkt nogal raar, maar tis best lekker al moet je er nooit meer dan twee drinken, ze zijn nogal sterk.

Over aardbevingen gesproken, ik heb het geluk gehad (even afkloppen) er nog geen te hebben gevoeld en dat schijnt toch wel een klein wonder te zijn vertellen alle Chilenen me. Maar voor jullie je zorgen beginnen te maken, in Chili moeten alle gebouwen aardbevingbestendig zijn, dus no worries. Ik blijf nog in Santiago tot zaterdag, ga dan waarschijnlijk naar Valparaiso en daarna terug naar Argentinie om het noorden te zien (stiekum mis ik argentinie nog een beetje) en dan door richting Bolivia. Zag vannochtend wel mijn bankrekening en schrok me lichtelijk dood, dus het is tijd Chili te verlaten, want het is hier stinkend duur.
Ik sta trouwens wel goed in de belangstelling hier, het is ongelofelijk ik ben nog nooit lastiggevallen door jongens in zuid amerika, maar hier ben ik een soort van blonde godin en wordt ik de hele tijd aangestaard, nagefloten en een complete onbekende heeft me zelfs al mee uit gevraagd. Tis wel even wennen hoor zoveel aandacht, maar veel meer dan kijken doen ze niet, daar zijn ze dan weer te verlegen voor.

Hoewel Chili trouwens super veilig is, heb ik wel mijn eerste enge Zuid Amerikaanse ervaring gehad, waren uitgeweest met een groep mensen zaterdag en liepen terug naar de hoofdstraat om een taxi te pakken naar huis, toen we twee jongens zagen vechten zo'n 10 meter bij ons vandaan. Opzich niet heel interessant tot een andere jongen opeens aan kwam stormen met een enorm mes in zn handen en als een wilde probeerde een van de jongens te steken. Die jongen rende natuurlijk voor zn leven waarop de jongen met het mes het opgaf en ook verder liep, met mes in zijn hand vlak bij ons langs. Ik had wel even kippenvel maar alles goed afgelopen gelukkig. (sorry mama, misschien had ik dit verhaal beter niet kunnen delen haha)

Maar alles is goed hoor, maak jullie geen zorgen, Chili is super veilig, heel veel politie en Chilenen zijn echt schatjes.

Hoe is het daar, allemaal klaar voor de troonswisseling? Ik ga natuurlijk kijken (moet wel om een uur of vier 's nachts ervoor uit mn bed) maar ben wel blij dat ik het koningslied niet op de radio te hoeven horen wat een afgrijselijk lied zeg, wie verzint er nou zo iets? De W van Willem, wakker stamppot eten? Wakker stamppot eten????!!

Liefs

  • 22 April 2013 - 22:25

    Eveline:

    Nee, die enge verhalen vindt mama inderdaad niet zo tof ;)
    Ik vind het niet zo vreemd dat ze je uit vragen, je ziet er goed uit op de foto's die ik vandaag op Facebook zag. Als je maar niet je toekomstige echtgenoot in zuid-amerika opduikelt en dan daar gaat wonen, okee?

    Liefs!

  • 23 April 2013 - 15:17

    Greetje:

    Nog steeds aan het genieten, lees ik. Veel drank, eten en mannen maar een bijna lege bankrekening, dat toch minder leuk. En helaas voor jou zijn er meer positieve dan negatieve reacties op dat geweldige koningslied en wordt het dus toch nog gezongen! Liefs!

  • 23 April 2013 - 15:48

    Antonius Smolders.:

    Gezelligheid kan geen tijd bij je. Wie je ook ontmoet je raakt ingeburgerd. Je woordenschat breidt uit.
    Je weet wat lekker is. Gelukkig blijf je gespaard van aardbevingen. Die aandacht voor je kan je van je af laten glijden. Wel leuk dat je voor hun zo aantrekkelijk bent ., en dat ben je.

    Kijk altijd uit voor het onverwachte. Veel politie doet goed. Blijf er altijd goede maatjes mee.
    Het koningslied is een grote sof. maar wordt toch geaccepteerd. Amsterdam zelf "bij kroning" een zwaar beveiligde stad.

    Bolivia kan je veel moois bieden. Geniet daarvan. Blijf attent. Een goede voortzetting van je reis.
    Liefs;
    Oma en Opa.

  • 25 April 2013 - 09:46

    Marijke Rodenburg:

    Hoi Paulien, mooi verhaal! Hoe lang blijf je daar eigenlijk nog? Ik heb geen idee of dit een soort van vakantie is of dat je in het buitenland wilt blijven en gaat wonen en werken, ben benieuwd!
    Veel plezier, liefs van Marijke

  • 26 April 2013 - 17:33

    Josrodenburg:

    Ha Paulien,dat was alweer een leuk verslag.Je hebt het in Chili geweldig naar je zin blijkbaar!
    Misschien ga je toch nog naar Valparasio,zou leuk zijn omdat je de vorige keer een beetje
    ziek was.Wanneer ga je weer verder ,heb je al een idee over de komende tijd?Laat het me
    weten als het kan,ben beniewd! Groetjes en liefs,OmanJos.

  • 01 Mei 2013 - 17:26

    Pauline:

    Hey marijke, ben in principe op reis, pik hier en daar een baantje mee, maar ben in november weer in Nederland te vinden!

    En oma, ben inderdaad weer terug naar Valparaiso geweest, ben nu in Mendoza in Argentinie en blijf hier nog wel even plakken denk ik.

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Pauline

Actief sinds 10 Juni 2011
Verslag gelezen: 1693
Totaal aantal bezoekers 61485

Voorgaande reizen:

09 Januari 2013 - 21 November 2013

Pauline in Zuid Amerika

24 Juni 2011 - 22 December 2011

Pauline in Noord Amerika

Landen bezocht: