Kamperen en Chiloé - Reisverslag uit Castro, Chili van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu Kamperen en Chiloé - Reisverslag uit Castro, Chili van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu

Kamperen en Chiloé

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

08 April 2013 | Chili, Castro

Dag allemaal,
Weer even een update uit Chili! Laatste keer vertelde ik dat ik met Amit, uit Israel ging kamperen. We zijn in de omgeving van Cochamó geweest, vanaf het stadje was het zo´n 5 uur door de modder lopen om bij de camping te komen, waar het prachtig was! Amit had een super tent voor 2 personen dus dat was perfect. Vanuit de camping kun je iedere dag een tocht doen in de bergen. Wel waren alle paden super steil en de tweede dag toen we naar de top van de berg Arco Iris (regenboog) gingen was het helemaal steil! nadat we al flink wat tijd door een steil oplopend bos hadden gelopen kwamen we uit bij een enorme rots, waar je met behulp van een touw omhoog moest klimmen. Was wel een beetje eng want als je het touw los zou laten, zou je honderden meters van de berg af keilen, het was vooral interessant met het weer naar beneden gaan...

De volgende dag een beetje last van mn knie, maar een prachtige week gehad in Cochamó, maar aangezien ik graag naar het eiland Chiloé wou, afscheid genomen van Amit, die naar het noorden ging. Eerst nog even een tent op de kop getikt voor 25 euro, zodat ik hopelijk wat geld kan gaan besparen, want Chili is duur!!! Eerst naar Ancud gegaan, om de tent uit te testen, ging prima, hij is prima warm, niet compleet waterdicht maar na een nacht vol regen had ik maar een paar drupjes in de tent, dus daar kan ik mee leven. Die ochtend werd ik wel wakker van een enorme onweersbui die ik hoorde naderen, en aan die test wou ik mijn arme tentje niet ondervinden (is dat het juiste woord, ik kan er gewoon niet meer opkomen) dus ik in mijn pyjama hup de tent uit, al mn spullen onder een afdakje en in de stromende regen de tent afgebroken.

De volgende dag naar Castro, de hoofdstad van Chiloé, met weer een prachtige kerk, de kerken op het eiland zijn heel kleurrijk, die in castro is bijvoorbeeld kanariegeel met paars. Daar een dagje gerelaxed in een gezellig hostelletje (de camping is 4 km verderop, daar was ik toch echt iets te lui voor) de volgende dag naar het nationaal park geweest, en naar Cole Cole gewandeld. Dat was me nog eens een toch, het is 20 km, maar na een uur wandelen houdt de weg ineens op midden op een strand (een bordjes met waar je heen moet ho maar) dan moet je het strand volgen tot je bij een klein dorpje komt, waar nog de originele bewoners van Chiloé wonen, heel interessant er is dus geen weg naar dat dorpje en de helft van de dag is het onbereikbaar vanwege de getijden van de zee. Toen ik kwam was het goddank laagtij maar moest alsnog tot mn knieen het water in (helemaal niet koud hoor, de pacific ocean) en vanuit daar was het nog 5 km bergopwaarts. Toen ik uiteindelijk vrij moe aankwam, bleek er niemand of niks te zijn, dus mijn tentje maar neergezet en de volgende ochtend gewekt door een schaap naast de tent, hihi.

Weer terug in Castro was ik toch wel moe na 40 km, en mijn voeten hebben besloten nog een dagje langer hier te relaxen bij de lieve gastvrouw, ze noemt me mi hijita (mijn dochtertje) en was oververheugd vanochtend dat ik nog een dagje bleef. Chilenen zijn zulke schatjes, veel rustiger dan hun Argentijnse buren, die hebben meer pit, een duidelijke mening en maken veel lawaai haha. Chilenen zijn heel kalm, maar lief en geinteresseerd. Zodra je hallo zegt als je langsloopt, lachen ze en vragen ze altijd hoe het gaat en waar je vandaan komt. Een lieve oude man in het hostel uit Santiago gaf me zelfs zijn email en het nummer van zijn werk, dat ik kon bellen als ik ooit iets nodig heb, en twee schoolmeisjes waren zeer geinteresseerd in welk boek ik in het Engels las. Met Spaans gaat het prima, hoewel Chileense accenten wel een beetje moeilijk zijn (t zijn net limburgers, ze zingen hier ook als ze praten) en ben een beetje aan het worstelen met twee verschillende vormen van de verleden tijd en ik heb geen idee wanneer je welke gebruikt, en tot nu toe heeft niemand het kunnen uitleggen, dus mocht iemand zich geroepen voelen me dit uit te leggen, dan graag!

Verder ga ik morgen waarschijnlijk richting Puerto Varas, waarschijnlijk omdat het een beetje afhangt van de promotiones, soms hebben ze aanbiedingen bij de busterminal met fikse kortingen voor santiago, zoals de helft van de prijs en mocht ik die tegen komen de komende dagen, denk ik dat ik er voor ga, vooral omdat het kouder begint te worden hier (ja, eindelijk de herfst breekt hier aan) toch raar die omgekeerde seizoenen, vorige week dacht ik nog: waarom zijn er in hemelsnaam paddestoelen, die zijn er toch alleen in de herfst? Tot ik me besefte dat het inderdaad herfst is hier, slimpie! Maar ook omdat Chile toch wel duur is...

Nog een paar kleine dingetjes: ten eerste mijn tent heeft een naam nodig, maar ik vind het moeilijk, het is een hij, blauw met oranje, enigzins lekkend en supergoedkoop, officieel heet hij Oasis 2, maar dat is natuurlijk prut, dus mocht je een goede naam weten dan hoor ik het graag.
Ten tweede, ben ik morgen al weer 3 maanden in Zuid Amerika, time flies when you are having fun, ongelofelijk, t voelt alsof ik pas 3 weken weg ben.
Als laatste, ik zag opeens vandaag dat meer dan 10.000 (jawel, echt waar) mensen dit blog hebben gezien. Nou verdenk ik Toine en Greetje dat ze iets vaker hebben gespiekt, maar toch ben ik wel onder de indruk, dat mensen mijn gestuntel willen lezen!

Liefs!

  • 08 April 2013 - 23:08

    Ilse:

    Sjors als naam voor je tent? Omdat je 'm toch overal heen moet sjouwen...

  • 09 April 2013 - 14:52

    Greetje:

    wat weer een geweldig verslag. Hoe zit het eigenlijk met die kuiten van jou, die moeten zo langzamerhand toch wel supergespierd zijn? Noem je tent Bea als eerbetoon aan onze eigen Beatrix. En ja, ik heb speciaal voor jou een sabbatical genomen om alles vaker te kunnen lezen zodat jij in ieder geval nog een beetje het gevoel krijgt dat we je missen...

  • 09 April 2013 - 16:39

    Toine Smolders:

    Prachtverhaal weer! Gelukkig hoef ik nooit aan touwen aan een berg te hangen.... En gelukkig weet jij ook alles van de getijdestromen van de Pacific Ocean, dus hoef ik me nooit zorgen te maken! Maar mooie verhalen hoor. Tja de naam voor een tent...., Noem hem Berlusconi: lek, onbetrouwbaar, maar charmant en tegen alles bestand. Greetje voegt er aan toe: "Kledderpuutje" Geen hond buiten Groningen die begrijpt waar je het over hebt, maar wij begrijpen het wel!
    En nee, ik kom helemaal niet vaak op deze blog, dus van mij komt die enorme hoeveelhied hits niet, maar je schrijft wel heel erg leuk hoor.
    Ik hoop dat je niet failliet gaat aan Chili, hoewel, dan moet je eerder naar huis komen... Veel liefs daar!

  • 09 April 2013 - 17:45

    Jos Rodenbur:

    Hallo Pauline,Het was weer een heel leuk en afwisselend reisverslag.Vooral je schrijftrant vind ik zooooo
    leuk.Moet je iets mee gaan doen!Een Idee om een boek te gaan schrijven over je belevenissen?Je hebt al zoveel van de wereld gezien en evenzo veel verschillende mensen ontmoet.Daar moet je maar eens
    over nadenken!!Ik kijk al weer uit naar je volgend reisverslag en wens je nog vele en spannende
    momenten ,maar ik kan het toch niet laten om te zeggen,,,,,Pas goed op jezelf.Groetjes en Liefs,en
    tot schrijfs Oma Jos.

  • 09 April 2013 - 22:36

    Maaike:

    Wat dacht je van Maaike als tentnaam, dan hoef je me niet zo te missen! En wat betreft dat touw... Wat een hel lijkt me dat, so proud of you dat je het aan hebt gedurfd! Je wordt straks nog een echte nordic walker als je zo doorgaat en gewekt worden door een geit lijkt me ook wel interessant, kortom: wat weer een belevenissen. Enne, voor mij voelt het bijna alsof je al 3 jaar weg bent, maar goed, ik zal geduld hebben tot november! Geniet lekker daar en niet meer van die enge dingen doen!

    Veel liefs,
    Maaike.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Castro

Pauline

Actief sinds 10 Juni 2011
Verslag gelezen: 691
Totaal aantal bezoekers 61488

Voorgaande reizen:

09 Januari 2013 - 21 November 2013

Pauline in Zuid Amerika

24 Juni 2011 - 22 December 2011

Pauline in Noord Amerika

Landen bezocht: