Leven op de boerderij - Reisverslag uit El Bolsón, Argentinië van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu Leven op de boerderij - Reisverslag uit El Bolsón, Argentinië van Pauline Smolders - WaarBenJij.nu

Leven op de boerderij

Door: pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

03 Maart 2013 | Argentinië, El Bolsón

hey allemaal!
Ik ben dus op de boerderij op dit moment, zo'n 22 kilometer van el Bolson. Het was nogal wat om hier te komen, er gaat een bus tot ongeveer een uur lopen van hier, maar die ging niet op maandag, dus moest ik tweeënhalfuur lopen met mien backpack, wat nogal wat was aangezien het in de Bergen ligt. Maar het is hier prachtig, uitzicht over de vallei waar el Bolson ligt en zicht op de bergen aan de andere kant. Toen ik aankwam waren er al meer vrijwilligers, pilar uit chili, Hillary uit de vs, luigi uit italie, hernan uit argentinie en later die avond kwamen er ook twee franse jongens, loic en Nicolas. De meiden en ik dus ook, houden ons vooral bezig met de tuin, op dit moment is die niet erg georganiseerd, dus dat zijn we vooral aan het doen, onkruid weghalen en een beetje een idee aanbrengen. Maar er zijn aardbeien, aardappels, wortels, sla, bonen etc. Meestal helpt een van ons ook met het maken van de lunch. Zo heb ik al helemaal met bloem en zo pasta gemaakt, wat heel leuk was, ravioli met vulling en ze waren heerlijk. De mannen zijn vooral bezig met het fysiek zware werk, bomen omhakken en het maken van een nieuw huis, wat nu bestaat uit grote stukken boomstam op zijn plek krijgen.

Op het moment zijn we met nog meer vrijwilligers, andre uit zweden en laura ook uit de vs zijn erbij gekomen en er komt nog een italiaans meisje geloof ik en de broer van de eigenaar met zijn vriendin wonen hier ook en die komen volgende week terug van vakantie. Het is dus aardig vol en ons slaapzoldertje begint de maximale capaciteit nu wel te bereiken, we slapen allemaal op matrasjes op de grond en op het moment zijn we met zoveel dat alle matrassen tegen elkaar aanliggen, maar laura gaat in haar tent slapen, dus misschien hebben we dan wat meer ruimte. Het is heel gezellig met de vrijwilligers en we prsten vrijwel alleen in het spaans, wat eerder makkelijker was, maar nu spreken andre en laura bijna geen spaans dus gaan we een beetje heen en weer tussen spaans en engels. Het is wel echt goed voor mn spaans deze ervaring! De familie waar we bij verblijven is heel aardig en ze hebben drie zoons van 3, 5 en 10 . En het zijn echt duiveltjes! De jongste is meestal vrij schattig maar volgt ook wel het slechte voorbeeld van zijn agreessieve broers. Ze zijn dol op zwaaien met messen, slaan met stokken, je zo hard mogelijk proberen te raken met wat dan ook en overal aanzitten. Volgens mij komt dit door een gebrek aan discipline van hun ouders, die veel wel best vinden. De andere vrijwilligers laten ook veel over zich heen komen, maar k laat me echt niet inelkaar rossen door drie jongentjes. Vandaag had ik een echte overwinning. We hadden bananenbrood gemaakt, super lekker, en een van de kinderen, lau, viek het brood aan met een mes omdat hij ook wou. Ik was het zo zat dat ik hem stevig vastgreep en mee naar buiten tilde, waar ik hem vertelde dat hij zo geen brood kreeg, maar dat hij het moest vragen en dat het nu echt klaar was. Daarop ging hij eerst huilen uit frustratie dat hij niks kreeg en vervolgens in een hoekje mokken. Toen k geen aandacht aan hem gaf, kwam ie later naar me toe en vroeg hij heel beleefd of hij een stukje mocht. Dat mocht natuurlijk en toen hij zelfs dank je wel zei, was ik heel trots! Misschien is het dus toch mogelijk ze wat discipline bij te brengen.

Verder is het nu rustig, gisteren naar el bolson geweest, ik had shampoo nodig en we hebben een ijsje gegeten, vandaag dus brood gemaakt en een beetje niksen. Begin koken nu echt wel leuk te vinden en met hillary en laura bedenken we allemaal dingen die we willen bakken, carrot cake, bagels en mjn inbreng: hollandse appeltaart.

Alles dus goed hier, ik hoop daar ook, is het weer al wat beter?

Besos!

• 03 Maart 2013 - 20:26

Toine Smolders:

Hé Pauline, wat een mooi verhaal weer! Leuk dat je met zoveel vrijwilligers zit; kun je toch een heleboel lol hebben. En ook goed dat je die kinderen wat beschaving bijbrengt! Hebben we bij jou ook geprobeerd :-) Ze zeggen dat het lenteachtig wordt hier, maar daar merken we nog niets van; zijn net terug van een weekendje Rotterdam en volgend weekend gaan we natuurlijk naar Breda voor de verjaardag van je omaatje!
    Veel liefs en werk/geniet ze daar!

• 03 Maart 2013 - 20:39

Greetje:

He Plienie, je vermaakt je wel he als ik je verslag goed lees. En blijf vooral oefenen met tuinieren en lekkeer dingen maken, wij hebben hier namelijk ook een tuin met onkruid en een keuken met veel potten en pannen; je kunt je dus lekker uitleven als je weer terug bent! Gezellig ook dat je met zoveel andere vrijwilligers bent. En als die rotkinderen meppen gewoon terug meppen hoor (maar niet echt). Ben benieuwd naar je volgende verslag. Liefs xxx

• 04 Maart 2013 - 16:06

Antonius Smolders:

Je bent wel op de proef gesteld. Gelukkig heb je ervvaring bepakt afstanden te lopen.
    De natuur en omgeving heeft je bekoord en aan gezelschap op de plaats van bestemming: geen tekort.
    Je kook kunst wordt gewaardeerd en dat maakt vrienden. De lievertjes zal je naar je hand moeten zetten. , maar kijk wel uit met hun wild west gedrag. Lieve Pauline het is voor je weer stukje levens ervaring. Bedankt voor je reis verslag. Liefs en vele groeten.
    Oma en Opa.

• 04 Maart 2013 - 19:56

Jos Rodenburg:

Ha Pauline.
    Bedankt voor je uitgebreide reisverslag.Je doet nu vrijwilligerswerk en blijkbaar bevalt je dat goed.Zeker
    l
    nu je zoveel jongeren ontmoet vanuit zo ongeveer de hele wereld.Had je ooit gedacht dat je nog eens
    bananenbrood zou kunnen bakken?Vind ik reuze knap van je en misschien kan je aan je Moeder vertellen
    hoe ze dat kan doen.Lijkt me leuk voor haar!Je leven in de natuur is wel even wat anders dan bij de Macd.Daar verdiende je een aardig centje en dat is nu ff een ander verhaal.Ik vind het knap van je dat je dit soort werk doet samen met veel anderen.Het is vandaag de eerste dag dat de zon schijnt
    en heb er van genoten zeker na weken van kou grijze bewolking en vorst.(nu 8 gr.)Jij kan je zeker al
    niet meer herinneringen hoe dat voelt!Geniet van alle leuke dingen die je beleeft in dat prachtige land.
    groetjes en liefs.Oma J.

• 08 Maart 2013 - 09:57

Marijke:

Hoi Paulien, wat een prachtig verhaal en wat heb je dat kleine jongetje goed aangepakt, compliment!
    Leuke ervaring hoor, zo met zijn allen uit heel de wereld aan een project werken, je leert er hartstikke veel van!
    Veel plezier nog en liefs van je tantetje uit een zwaarbewolkt Dokkum XXX Marijke

• 10 Maart 2013 - 18:07

Eveline:

Precies, zo pak je vervelende jongetjes aan! Well done :) Gelukkig hebben we jou wel gedisciplineerd ;)